torstai 28. tammikuuta 2016

Opiskelu lähti käyntiin vauhdilla

Viikolla 4 päästiin opiskelussa jo hyvään vauhtiin.

Hieman aiheutti väärinkäsitystä aikataulutuksessa mainittu "Mind Map/kaikki ryhmät". Tuli käsitys, että edellisellä viikolla tehtäväksi annettu Liikeidean Mind Map pitäisi mahdollisesti esittää ryhmittäin LTS -tunnin aluksi.

Kun ryhmästä yksi ei pääsisi koko viikkona osallistumaan kursseille, tuli Mind Map ja liikeideaa kasattua myös etänä niin, että ryhmällä olisi jotain näytettävää LTS -tunnilla.
Valmiiksi tuli Mind Map ja paljon myös yksityiskohtia liikeidean tueksi. Liikeideaa lähestyttiin yrityksen, markkinoinnin ja kilpailun näkökulmista. Yllätys oli sitten LTS:n tunnilla, että Mind Map'eja ei sitten tarvinnutkaan esitellä. No, tämä on tätä alun ongelmallisuutta. Kaiken, minkä voi ymmärtää väärin, ymmärtää helposti väärin.

Liiketoiminnan tunnilla oli alkuun esittely Canvas -malleista ja niiden tekemisestä. Malleja olin jo etukäteen etsinyt netistä, joten "raamit" oli jo etukäteen jonkin verran tuttuja.
Samoin Canvas -mallin täyttäminen ei liene tuota ongelmia, koska liikeidea tuli jo vietyä melkoisen pitkälle yksityiskohtineen.

Päivän ensimmäisenä opetusaiheina oli toiminta-ajatus / liikeidea. Tiimi 1 oli tehnyt hyvää työtä ja esittivät asian pähkinäkuoressa melkoisen ytimekkäästi. Aihealue tämä oli ihan hyvä kertausta, vaikkakaan ei antanut sinänsä mitä uutta sisältöä aiemmin oppimaani. Tiimi 2:n aiheena oli esittää meille strategia, missio, visio ja arvot. Tämä osa-alue kiinnosti enemmän päivän aiheista ja antoi myös jotain uuttakin. Tästä aihealueesta heräsi myös luokassa jonkin verran keskustelua. 


Iltapäivällä oli vuorossa RYLA: Rotary Youth Leadership Award. Etukäteen oli ollut hieman epäselvää, mistä tässä on kysymys. Ei ollut lainkaan käsitystä siitä, että kyseessä onkin ihan kurssi, jossa tehdään projektityö! Paikalla kurssin esittelyssä oli myös S2015 -porukkaa eli jo viime syksynä aloittaneita. Jo aloituksen jälkeen RYLA aiheutti paljon kysymyksiä ja vallitsi yleinen epävarmuus siitä, mitä ja miten asia oikein hoidetaan. Tämä kurssi oli kaikista tähän menneistä kursseista epäselvin. Luovuus oli sana, jota painotettiin ja se aiheutti heti useita tarkentavia kysymyksiä, johon monikaan ei mielestään saanut riittäviä vastauksia. RYLA:n esittely hoidettiin kuin konkariopiskelijoille ja unohdettiin lähtökuopissa, että paikalla oli vasta parin viikon "ikäisiä" opiskelijoita.


Itselläkin on tämän kurssin sisällössä hieman sulateltava, jotta sen sisäistää. Tässä projektissa toivottiin ryhmältä projektipäällikköä, joka on vastuussa koko projektin läpi viemisestä. Lyhyen tiimikeskustelun jälkeen tehtävä lankesi minulle, enkä pitänyt sitä lainkaan pahana asiana, vaan mahdollisuutena. Tästä voi tulla ihan mielenkiintoinen projekti.


Seuraava päivä alkoi tutustumisella kampuksen kirjastoon. Alun tiedonetsintä -infoon en ehtinyt, mutta kirjastolle ehdin juuri sopivasti kirjastokortin hankintaan. Tutuksi tuli ongelma kurssikirjojen haussa, kun haluttua kirjaa ei tahtonut millään löytää hyllystä. Samoin tyypillinen kannustus lainaamaan kirjoja kirjastosta, jossa ei kuitenkaan ole riittävästi kaikille halukkaille kirjoja. Menee varmaan vielä jonkin aikaa, jotta kirjat löytää itse hyllystä, eikä tarvitse pyytää apua - sikäli mikäli kirjoja on edes riittävästi tarjolla.





Niina Kovalainen / Professional
Communication in English -kurssi
Iltapäivällä oli tähänastisista kursseista mielekkäin ja kiinnostavin kurssi: Professional Communication in English. Kurssin vetäjänä on pirteä ja mielenkiintoinen persoona Niina Kovalainen.

Kävimme läpi kurssin sisältöä ja vaatimuksia läpi viemiseksi. Tässä kurssissa muodostettiin vapaasti sekä kahden hengen parityöryhmät sekä 4(-5)hengen työryhmät. Näistä isommassa ryhmässä työstetään kurssin lopussa arvosteltava projektityö(?), josta opettaja painotti, ettei saa olla poissa tai kurssi ei tule suoritettua. Kurssilla on siis jonkinmoinen ns. läsnäolopakko, vain kerran voi olla pois ja sen suositteli opettaja käyttämään kurssin keskivaiheilla, jos sen "kortin" aikoo käyttää. Kurssin lopussa poissaoloa ei siis suositella.

Muistuttelimme mieliimme eri sanojen ääntämisiä ja siihen liittyviä sääntöjä. Päivän päätteeksi saimme myös 2 "kotitehtävää" työstettäväksi seuraavaa kertaa varten. Näistä toinen on lähinnä osaamistason mittausta (tästä tehdään kirjallinen vastaus Optimaan) ja toinen tehtävä on esittää englanniksi annetuista aihealueista olemassa olevaan yritykseen peilaamalla. Erittäin positiivinen yllätys oli myös se, että Niinalta ei tarvinnut pyydellä / anoa laittamaan esitettyjä materiaaleja tehtävineen jne. Optimaan, vaan hän kertoi laittavansa ne automaattisesti aina sinne. Samoin hän kertoi laittavansa myös tehtävänannot aina tunnin jälkeen meille tiedoksi sähköisesti. YES! Voisiko asian hoitaa yhtään mallikkaammin - ei voi!

Kurssin vetäjää Niinaa olikin pakko lopussa kiittää lennokkaasta, mielenkiintoisesta ja persoonallisesta tavasta vetää tunti läpi. Hän teki ohjaajana opettamastaan oppiaineesta  mielekkään ja hän oli myös omiaan herättämään mielenkiinnon liike-englannin opiskeluun. Tällaisia opetettajia / ohjaajia juuri kaipaan!


Viikon päätteeksi oli vielä Tieto- ja viestintätekniikasta Työvälineet -tunti. Käytiin pikaisesti läpi Google Drive ja luotiin jaettava kansio (esim. tiimin kesken). Lisäksi jatkettiin mm. blogin kirjoittamista (oppimispäiväkirja) eli juuri tämän tekstin työstämistä. Kurssin avaustunnilla edellisellä viikolla käytiin läpi kurssin tavoitteita, liityttiin kurssikohtaiseen FB-ryhmään ja opeteltiin blogspot -blogiohjelmapohjan käyttöä blogikirjoittelua varten.


Summa Summarum - tämä viikko oli melkoisen työntäyteinen. On paljon uutta asiaa omaksuttavana ja ymmärrettävänä. On käynnistetty monta projektia ja nyt pitäisi pystyä jo organisoimaan tiimien tapaamisia ja aikatauluttaa asioita, joista ei ihan välttämättä vielä kaikkea ole sisäistänyt.

Ensi viikolla jatketaan opinahjon taipaleella pää pystyssä uskoen tulevaisuuteen ja luottaen, että asiat alkavat oikeasti sujumaan!

ps. Ai niin - tänään tuli myös lähtötasotestien viimeinen tulos eli matematiikka H=hyväksytty.
Aiemmin olivat tulleet tulokset myös ruotsin- ja englanninkielestä, jotka molemmat menivät myös hyväksytysti läpi. Peruskursseille ei siis tarvitse osallistua, vaan edetään suoraan normi OPSin mukaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti