torstai 11. helmikuuta 2016

Oppia ikä kaikki





On mielenkiintoista huomata, että kaiken, minkä voi ymmärtää väärin, ymmärtää hyvin usein väärin! 




Otetaanpa vaikka esimerkiksi tämä blogin kirjoittaminen: ensin kerrottiin liiketoimintasuunnitelman tuntien alkutaipaleella, että on alettava pitämään ryhmässä (ryhmät nimettiin) blogia kaikista tunneista ns. oppimispäiväkirjaa. Blogin avulla pysyy mielessä, mitä asioita on tunneilla käyty läpi ja milloin. Sitten myöhemmin Tietotekniikan työvälinekurssilla pyydettiin pitämään myös blogia kaikista tunneista. Muutaman kerran tuli kysyttyä, että pidetääkö tosiaan ns. tuplablogeja - toista ryhmäblogia liiketoimintasuunnitelma -toimeksiantona sekä toista opiskelijakohtaista yksilöllistä työvälineet -kurssin toimeksiantona? "Kyllä", tuli vastaukseksi aina. Siinä sitten keskenämme ihmettelimme tätä tuplakirjoittelua, mutta aloin omalta osaltanikin tekemään työtä käskettynä - hieman jälkijunassa - alkutaipale yhteen nivottuna, mutta kuitenkin.

Vasta viime viikolla lopulta selvisi, että nämä blogikirjoittelut onkin tarkoitus tehdä kurssikohtaisista oppimiskirjauksista: raporttimaisia muistiinkirjoituksia liiketoimintasuunnitelma -tunneilta (ei kuitenkaan Viestinnän -tunneilta?) ja vastaavasti yksilölliset muistiinpanot IT-tunneilta eli Työvälineet -kurssilta ! Molemmat blogit kuuluvat myös jotenkin kurssikohtaisiin palautustehtäviin !

No, kun tuli kerran aloitettua koko opiskelun taipaleelta kirjoittelemaan, niin mikä etten jatkaisi samalla kaavalla. Ei varmaankaan haittaa, sillä tämähän on sitä luovuutta, jota täällä joka käänteessä peräänkuulutetaan - eikös vain?! Joten näillä eväillä siis aion jatkaa hamaan loppuun asti. 

Pahoitteluni siis arvon tehtävänantajille tehtävänannon väärinymmäryksestä sekä mahdollisille muille blogiini eksyneille lukijoille. Tekstiä tulee myös muistakin opiskeluun liittyvistä kokemuksista eli ei siis pelkästään teoriatekstiä kahden eri kurssin sisällöstä!




Viime viikko (vko 5/2016) alkoi heti maanantaina HOPS -keskustelulla (Henkilökohtainen opetussuunnitelma). Siinä vierähti varsin nopeasti parikymmenminuuttinen. Läpi käytiin hieman taustaa (aiempi koulutus ja työkokemus jne.), opiskelun sujumisesta sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Been there, done that!

Seuraavaksi viikon ohjelmassa oli liiketoimintasuunnitelman -kurssi. Käytiin aluksi kertauksena edellisen tunnilla oppimien aiheiden osa-alueita ja peilattiin niitä muutamaan olemassa olevaan yritykseen. Saatiin hieman keskusteluakin aikaiseksi. Piristävää!

Tiimi 3 jatkoi kurssin sisällön esityksellä aiheesta Benchmarking (vertaisanalyysi). Ko. analyysin avullahan voidaan vertailla esim. kilpailijoiden tuotteita tai palveluita omiin vastaaviin tuotteisiin ja sen tarkoitus on parantaa oman liiketoiminnan eri osa-alueita.

Tiimi 4 valotti SWOT-analyysiä sekä riskianalyysin saloja. Näitä asioita käytiin läpi myös keskustellen koko luokan kesken sekä myös ryhmäkohtaisesti peilaten niitä ryhmäkohtaiseen työnalla olevaan liiketoimintasuunnitelmaan.

Ei paljon minulle uutta asiaa, mutta hyvää kertausta ja antoisaa keskustelua!



RYLA: Rotary Youth Leadership Award -kurssilla oli viikon 5 ohjelmassa mentoreiden esittely sekä heidän työelämätaustansa mukaista luennointia. RYLA -projektitehtävän aiheenahan on tänä keväänä työsuhteen elinkaari.Saimme esittää heille kysymyksiä liike-elämän kokemuksista ja käytännöistä. Monin tavoin antoisa ja valaiseva luentotapahtuma!

Rotary

Viestinnän -tunnilla oli samaisella viikolla myös mukava poikkeus ! Meille esiteltiin MindFulness -tekniikka. 




Teimme ko. tekniikan avulla rentoutusharjoituksia ja opettelimme rauhoittumaan ja keskittymään itseemme. Tunnin vetäjä oli entinen Laurean opiskelija Sanna Fäldt ja oli kyllä oikealla asialla ja nainen paikallaan tuntia vetämään. Tunnin Mindfulness -annista ei ole kuin positiivista sanottavaa!

Sanna Fäldt pysäytti myös miettimään viestinnän eri osa-alueita esimerkkitilantein. Tämän jälkeen harjoittelimme tilanteita pareittain kiinnittäen huomiota eleisiin ja ilmeisiin, jotka viestivät niin puhujan kuin kuuntelijan asennetta vuorovaikutustilanteissa. Puhumattomuus on monesti paljon puhuvampaa kuin itse puhuminen! Eleet ja ilmeet voivat antaa kauaskantoiset ja väärät viestit. Meistä itse kukin on varmasti törmännyt vuorovaikutustilanteeseen, josta ei ole jäänyt hyvää tunnetta. Moni on myös varmasti joskus huomannut tulleensa itse väärin ymmärretyksi. Hyvä muistutus siis viestinnän tärkeydestä!





Loppuviikosta oli jälleen vuorossa 
Työvälineet -kurssi. Tällä kertaa aiheena oli Word -ohjelma. Jännä, miten sitä unohtaa erilaisia muokkaus -asioita Word'issä, kun niitä ei ole käyttänyt vuosien varrella työelämässä. 

Päivän tehtävinä oli tekstin ja kuvien liittämis- ja muokkaustehtävät raporttipohjaan tallennettuna. Tuli myös muistuteltua mieliin automaattisen sisällysluettelon käyttö. Lisäksi käytiin läpi myös joitakin peruspikanäppäin -komentoja. 


Raporttipohjan käyttö olisi ollut hyvä olla jo aiemmin, sillä ennen tätä tuntia oli jo aikaisemmin pitänyt esittää RYLA -projektin projektisuunnitelma raporttipohjalle tehtynä ja tämän tunnin anti olisi ollut sitä tehdessä hyvä olla jo käytynä läpi. 

Pienenä vinkkinä pyytäisin kiinnittämään huomiota tehtävien ohjeistuksien sisältöön askel askeleelta, jotta tehtävät tulisi tehtyä halutulla tavalla, eikä aikaa kuluisi liikaa tehtävien tulkitsemiseen.Tehtävien ohjeistus kuului siis myös tämän kertaiseen teemaan väärin ymmärretyt -tehtävät, mutta kaikenkaikkiaan tämä tunti oli kyllä ensimmäinen työntäyteinen tietotekniikan -harjoitustunti. Pisteet siitä tuntisuunnittelijoille! Tästä tunnista sai paljon irti ja huomasi, että tehtävien tekijöiden oma kokemus opiskelijoina oli innoittanut tehtävien sisällön kokonaisuuteen. Siitä ropisee myös lisäpisteitä tuntisuunnittelijoille!

Viikko 5 tuli saatua päätökseen - uskoakseni kunnialla. Hieman vanhan kertausta ja rypäys uutta asiaa ja tieto-taitoa. Kaiken kaikkiaan: ei hullumpi opiskeluviikko!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti