torstai 31. maaliskuuta 2016

Markkinointia, Graphs & Trends ja Excel Gantt'ia - jotain ennestään tuttua ja jotain uutta

 Kevät- ja opiskeluväsymys alkoi painaa tällä viikolla (vko 9) niin itselläni kuin monella muullakin opiskelijalla. Oli selkeästi havaittavissa opiskelun organisointiongelmia yleisesti. Jonkinlainen paine deadline -ajoista iski moneen, kun tajuttiin eri projektien päällekkäisyys. Ryhmien kokoontumisissa oli monilla myös ongelmia - työajat, opiskelut ja vapaa-aikamenot alkoivat selvästi olla esteenä monen ryhmän kokoontumisaikoihin, kun yhteisiä sopivia kokoontumisaikoja ei tuntunut löytyvän. Käytäväkeskusteluissa tuli usein ilmi opiskelijoiden tuskastuminen tiedon puutteeseen, ristiriitaisiin tietoihin ja epäselviksi tulkittuihin ohjeistuksiin. Oli kuitenkin mahtavaa huomata, että kaikki ryhmät silti jaksoivat väsymyksestä ja ongelmista huolimatta työstää omia projektejaan ja luoda upeita esityksiä, joihin oli selvästi käytetty aikaa ja ajatusta. 

Markkinointistrategia, markkinoinnin kilpailukeinoja sekä digitaalinen markkoinointi


Liiketoimintasuunnitelma -tuntien viikon anteina oli tiimien 8 ja 9 esitykset aiheista markkinointistrategia ja markkinoinnin kilpailukeinot. Oman ryhmän (tiimi 10) esitys käsitteli aihetta digitaalinen markkinointi. 

 http://www.slideshare.net/MTL-seminaarit/heikki-karjalainen-onko-perinteinen-markkinointi-tullut-tiens-phn
Lähde: Heikki Karjalainen SlideShow Onko perinteinen markkinointi
tullut tiensä päähän?

Yksi tunnetuimmista ja merkittävävimmäksi markkinoinnin asiantuntijaksi sanottu on amerikkalainen herra Philip Kotler.

"Philip Kotler 
(27. toukokuuta 1931Chicago) on kirjailija, konsultti ja S.C. Johnson & Son -kansainvälisen markkinoinnin professori 
Northwestern-yliopiston Kellogg School of Management -tiedekunnassa.  Financial Times -lehti on arvioinnut Kotlerin neljän-
neksi merkittävimmäksi liikkeenjohdon asiantuntijoista (edellä Jack WelchBill Gates ja Peter Drucker).

Hänen yhtiönsä Kotler Marketing Group konsultoi kansainvälisiä suuryrityksiä markkinointi-strategioissa ja niiden suunnittelussa, markkinoinnin järjestämisessä ja kansainvälisessä markkinoinnissa. Kotler on kirjoittanut suuren määrän kirjallisuutta, joista Marketing Managementia pidetään yhtenä markkinointikirjallisuuden kulmakivistä ja myös Principles of Marketing on Suomessakin suosittu kurssikirja." (Wikipedia, 2016)

Philip Kotler (2003) määrittelee markkinointistrategian "liikkeenjohdolliseksi prosessiksi, jonka kautta kehitetään ja ylläpidetään elinkelpoista suhdetta organisaation tavoitteiden, taitojen ja resurssien sekä muuttuvien markkinamahdollisuuksien välillä".

Markkinointistrategialla siis selvitetään, mihin yritys tulevaisuudessa panostaa ja millä periaatteella se varmistetaa kilpailussa menestymisen.


Markkinoinnin kilpailukeinoja ovat 4P -luokituksella (1960) tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä (4P: Product, Price, Place, Promotion). 4P-viitekehys on kuitenkin jo selkeästi väistymässä ja tilalle on jo tullut 4C-ajatusmalli (1990: Customer need, Cost to satisfy, Convenience to buy, Communication), joka pitäisi olla jo käytössä yrityksillä markkinoinnin kilpailukeinoja käytettäessä. Kotler ei kuitenkaan hylkäisi kokonaan 4P-malleja, vaan ehdottaa 4P ja 4C-mallien yhdistämistä.

4C-malli kehottaa unohtamaan tuotekeskeisyyden ja patistaa ottamaan selvää mitä asiakas oikeasti haluaa ja tarvitsee. Hintakeskeisyyden sijasta on pyrittävä ymmärtämään asiakkaan halut ja tarpeet. Samoin on unohdettava perinteinen jakelukanavointi ja ajateltava asiakkaan kannalta katsottuna enemmänkin helppoutta hankkia ja ostaa tuote tai palvelu. Lisäksi tämän päivän sana on vuorovaikutteisuus / vuoropuhelu asiakkaan kanssa. Kun näillä edetään markkinointikeinoissa päästään pian jo uusimpaan kolkuttelevaan markkinointikeinoon eli 4E-malliin (2010 4E: Experience, Exchange, Every Place, Evangelism). 

Me elämme nykyisin selvästikin kokemustaloudessa, joten kaikkein kovin kilpailu käydään asiakaskokemuksista. Kaikkein vahvin markkinointikeino näyttäisi siten olevan kuluttajan kokemuksiin vaikuttaminen, koska asiakas haluaa nykyisin kokea ja nähdä sekä tuntea kaiken ja samoin hän haluaa jakaa kokemuksensa toisen kuluttajan kanssa. Experience eli kokemus on jo täällä. On myös oltava kaikkialla, näyttävä kaikkialla ja lähes saarnattava oman tuotteensa ja palvelunsa edestä niin hurmioituneena kuin vain mahdollista. 


Taloustutkimus (2014): Sosiaalisen median käyttö
Digitaalinen markkinointi on nykyisin myös ehdoton edellytys yrityksen markkinoinnissa, mikäli se haluaa olla näkyvillä ja ajantasalla asiakkaan kuluttajasuuntauksissa. Trendinä on selkeästi digitaalisten kanavien käyttäminen vuoropuhelussa asiakkaan kanssa. Sosiaalinen media, kuten esimerkiksi Facebook, Twitter, Google+, Instagram ja Pinterest, on tulvillaan keskustelua, kokemuskeskustelua ja tykkäämisiä (ja ei tykkäämisiä) eri yrityksistä ja asiakaskokemuksista. Asiakas vaatii reaaliaikaista ja nopeaa vuoropuhelua yrityksen kanssa. Yritykselle tämä tuo omat haasteensa ja sen onkin oltava erityisen tarkka, miten sosiaalisessa mediassa toimii ja miten se kohtelee asiakkaitaan. Selvää kuitenkin on, että yrityksen pitää pystyä vuoropuheluun asiakkaittensa kanssa myös sosiaalisessa mediassa. Se, mikä sosiaalinen media kullekin yritykselle on se oikea mm. kohderyhmää ajatellen, on yrityksen aina tarkkaan harkittava ja tutkittava. On myös muistettava, että ei riitä, että vain avataan esim. Facebook -sivut, vaan niitä on pystyttävä jatkuvasti päivittämään ja asiakaskommentteihin sekä kyselyihin on vastattava viipymättä.


Commercial English -tunnilla paneuduttiin talousmaailman englanninkielisiin käsitteisiin tekemällä mm. käännöstöitä. Tutuiksi tulivat käsitteet taloussuhdanne, nousukausi, lama jne. 


Työvälineet -kurssilla opettelun aiheena oli Excel Gantt -kaavion tekeminen. Gantt -kaaviota voi käytää lähinnä aikatauluksissa projektinhallinta -välineenä. Gantt on melko hankalantuntuinen ja sen sisäistämiseen menee aikaa. Toivottavasti kertaustunneilla käydään vielä läpi Gantt'ia, sillä itse en päässyt vielä sen saloihin tarpeeksi sisälle tämän kurssiosion avulla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti